| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ممكن تتنازل عن الجنسية المصري نظير الحصول على الجنسية اللي بتحلم بيها ؟

المصوتون
541. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • يا عم تغور بقرفها , موافق طبعا

    261 48.24%
  • إلا بلدي وأهلي وجذوري , مش حوافق طبعا وطز فيهم

    194 35.86%
  • مش عارف سؤال صعب !!!

    86 15.90%
صفحة 24 من 72 الأولىالأولى ... 14 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 34 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 231 إلى 240 من 717

  1. #231

    الصورة الرمزية artyboy

    رقم العضوية : 42733

    تاريخ التسجيل : 19Jun2009

    المشاركات : 201

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairohawy

    السيارة: newaccent 08

    السيارة[2]: 128 newshape

    دراجة بخارية: no

    الحالة : artyboy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    يا عم تغور بقرفها , موافق طبعا بلاااا تردد


  2. #232

    الصورة الرمزية MASERATI

    رقم العضوية : 68210

    تاريخ التسجيل : 17Apr2010

    المشاركات : 2,398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Saskatchewan - Canada

    السيارة: NISSAN MAXIMA SE

    السيارة[2]: PEUGEOT 505

    دراجة بخارية: مابعرفش أسوقها للأسف !!!!

    الحالة : MASERATI غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



    أنا عن نفسى كانسان مسلم و مؤمن بالله - سبحانه و تعالى - حليت مشكلة الوطن دى حلا سهل و جدرى بالنسبة لى أنا مش بالنسبة لأى حد تانى و كل واحد حر مع نفسه.

    أن الله سبحانه و تعالى خلق الناس على سطح الأرض باختلاف أشكالهم و جنسياتهم و ألوانهم و أن كل هؤلاء الناس ينقسمون الى قسمين لا ثالث لهم, اما أناس يؤمنون بالله سبحانه و تعالى و هم بصرف النظر عن مكانهم و جنسهم و أرضهم و ألوانهم و أشكالهم و جنسياتهم, فهم - ان شاء الله - سوف يدخلون الجنة بدرجات متفاوتة , كل على حسب عمله و أن الله سبحانه و تعالى يوم الحساب لن ينظر الى الشخص المؤمن, ما ادا كان مصرى أو كويتى أو ماليزى أو أمريكى أو سعودى الى آخره........, هده الأمور لن تساوى شئ عند رب العالمين سبحانه و تعالى يوم القيامة و يوم الحساب.

    القسم الآخر و هم الناس الدين لا يؤمنون بالله سبحانه و تعالى و لا يعتقدون أن الله سبحانه و تعالى هو الاله الواحد الوحيد - تعالى الله علوا كبيرا عما يقولون - و هؤلاء سوف يكون مصيرهم الى النار و العياد بالله, و أيضا بصرف النظر عما ادا كان هدا الشخص مصرى أو يابانى أو كويتى أو قطرى أو صينى أو أمريكى أو روسى و الى آخره............

    و بالتالى , لأننى أرجو من الله سبحانه و تعالى أن يحسن ختامى فى هده الدنيا حتى يكون مصيرى الى الجنة و ليس الى النار, فأنا أرى لشخصى أنا و لا ألزم أحد غيرى بدلك, أننى يجب أن آمن بالله سبحانه و تعالى و أن ألتزم بأوامره و نواهيه بقدر ما أستطيع و أن لا أضيع أى ثانية من وقتى فى الحرب و الجدال و الكلام عن أن مصر هى وطنى و أن مصر هى شئ مقدس لا يجب المساس به و أن الموت فى سبيل مصر هو شهادة لأن الشهادة تنال بالموت فى سبيل الله و فى سبيل اعلاء كلمة الله و فى سبيل نشر دين الله و ليس بالموت فى سبيل الوطن و أكيد ربنا - سبحانه و تعالى - مش هيحاسبنى يوم القيامة , أن أنا سيبت مصر ليه لأن ببساطة شديدة, ربنا - سبحانه و تعالى - لا فرق عنده بين مصر و ليبيا و الجزاير و السعودية و الكويت و السودان على الاطلاق, هده أمور لا تساوى شئ عند قيوم السموات و الأرض, الحاجة اللى تساوى هى العمل اللى الواحد بيعمله فى دنيته و اللى هياخده معاه الى الآخرة و أكيد مش من ضمن الأعمال دى هى حب مصر ؟؟؟؟؟.

    بكل بساطة, أنا انسان خرج الى الدنيا و لقى نفسه مصرى , زى ما فى واحد يطلع يلاقى نفسه أمريكى أو كندى أو يابانى أو سعودى و الى آخره, مش معنى كده أنها تبقى خلاص لبست فيى و أصبحت لازقة فيى بقه, زى ما واحد يتولد و يلاقى نفسه فقير و أبوه عامل باليومية, مش معنى كده أنه المفروض يفضل طووووول عمره كده, لكن من حقى أن أنا أطور من نفسى و أرقى بمستوى حياتى و أنتقل من عشة فى بولاق الى فيلا فى التجمع الخامس, مش معنى كده أن أنا انسان خسيس و قليل الأصل و ان أنا كان لازم أفضل فى العشة بتاع بولاق لأن و طنى هو بولاق, زى ما يكون معايا قرشين قليلين و عاوز أشترى عربية, فبروح أجيب عربية أكسنت مثلا لكن لما ربنا بيكرمنى و يفتح على, بشترى الحته البى ام ال 750 IL , أهى دى زى دى بالظبط لأن الاتنين من أمور الدنيا البالية اللى مش هناخدهم معانا يوم القيامة .


    كلمة الوطن و التعصب للأوطان الاقليمية كمصر و ليبيا و الكويت و السعودية و ما الى دلك, و أن يتعصب المصريون لمصر و أن يتعصب الليبيون لليبيا و يتعصب الكويتيون للكويت - اللى لما حصل الغزو العراقى, كل واحد ركب عربيته و جرى - , كل هدا, أنا اعتبره أمور مما قال عنها الرسول - صلى الله عليه و سلم - دعوها فانها منتنة و كان يقصد بيها القبلية المنتنة, و هى التى وضعها الاستعمار الأجنبى مند أن جاء الى البلاد العربية فى اواخر القرن التاسع عشر و حرص على أن تظل بعد أن ترك هده البلاد و عاد الى دياره حتى تظل هده البلاد فى تقطع و تشرزم و حروب و منافسات و ضغائن, حتى لا يأتى اليوم الدى تتحد فيه و تصبح قوة .

    لو بصينا على التاريخ الحديث نظرة سريعة, سوف نجد أن الاستعمار الأجنبى ترك البلاد العربية ساعة ما ظهر فيها البترول و الثروات فى منتصف القرن العشرين تقريبا, هدا فى حد داته تصرف غبى, بقى هو الاستعمار يسيب البلاد اللى كان مستعمرها أول ما تبدأ تتغنى و يظهر فيها الثروات !!!!

    لأن الاستعمار تركها و هو سايب وراه سياسات و نظم و عملاء و قواعد و قوانين هتجعل هده البلاد لن تقوم لها قائمة و بالفعل, قد كان, و الدليل هو ما وصلنا اليه الان بعد مرور 60 سنة على خروج الاستعمار, و من ضمن هده الأشياء التى تركها الاستعمار فينا ,هى التناحر و الكراهية و الضغينة بين الدول العربية بشكل يندى له الجبين خجلا و اللى هو مش موجود مثلا بين الانجليز و الفرنسيين دلوقتى و لا بين الألمان و الانجليز و لا بين الألمان و الانجليز و لا بين أمريكا و اليابان, ده بالعكس , الدول دى عندما ترى أنه من الصالح لها أن تتحد فانها تنسى كل الماضى و تهدم كل الجواجز و تتحد و تتفق و كأنهم لم يكن بينهم أى شئ فى الماضى .

    و ده رأيى أنا و انا حر فيه .

    شكرا

    مازيراتى

    Maserati Quattroporte
    بسم الله الرحمن الرحيم
    لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم وقال المسيح يا بني إسرائيل اعبدوا الله ربي وربكم إنه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار وما للظالمين من أنصار(72)لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثة وما من إله إلا إله واحد وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم(73)
    صدق الله العظيم


  3. #233

    الصورة الرمزية x512

    رقم العضوية : 71995

    تاريخ التسجيل : 31May2010

    المشاركات : 545

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo-mansora

    السيارة: none

    السيارة[2]: toyota crolla

    الحالة : x512 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب خدت بالك انت بتصور ورق بكام فى السنة و بتجيب ملازم مراجعة بكام و فى الاخر لما السنة تخلص مصيرهم الزبالة؟؟

    طيب خدت بالك من كتب المعامل اللى بتكع فيها و بتشتريها فردة عشان يتمضيلك عليها فقط انك حضرت التجربة و تاخد درجتها وليس لها اى فايدة تانى....ابتزاز عينى عينك

    و بالمثل الجداول و المنحنيات اللى بيسمح بدخولها الامتحاناتمعاك حق و الله وتلاقي كتاب تمنو 40 جنيه ولو صورتو يبقي 8 جنيه + لو الدكتور شاف الكتاب المتصور مثلا يقولك دا غش و سرقه للدوله...و حصلت قدامي في امتحان رسم هندسي في هندسه عين شمس الدكتور مشا طالب ماللجنه لانو جايب الكتاب متصور..دا كان في ميد تيرم و الامتحان مالكتاب....دا غير بعض المعيدين اللي معندهمش ضمير بينزلك ورق ب 10 جنيه النسخه و تلاقيه اصلا نصو امتحانات سنين سابقه و مجاوبلك سؤال في كل امتحان و بخط كبييييييييير عشان بملا صفحات و خلاص ......بس برضو في معيدين عنها ضمير زي ما قلت و مش بيساعدو الطلبه عشان يجو ياخدو دروس...بس هما معتبرين العلم اللي عندهم دا امانه لازم يؤدو حقها و اللي هو عدم حرمان اللي يطلب العلم منهم طالما يقدر يساعد و يفهمو...دا بالنسبه للتعليم العالي


  4. #234

    الصورة الرمزية x512

    رقم العضوية : 71995

    تاريخ التسجيل : 31May2010

    المشاركات : 545

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo-mansora

    السيارة: none

    السيارة[2]: toyota crolla

    الحالة : x512 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    166 جنيه اية بس يا جماعة ... هو دا تعليم ... دا فعلاً مش تعليم ... كل حاجة بقت بيزنس فعلاً ... دا تمن الورقة ... اللي بعد ما تاخدها هتبدأ تدور بقى على مكان تبداً تدرب فيه او كورسات او او او ... لأنك اصل متعلمتش و بالتالي غير مؤهل!
    عندك حق انا طالب في هندسه اولي ميكانيكا كل محتك بناس بتشتغل او قربت تتخرج اكتشف اني محتاج كورسات كتير عشان اتميز و اشتغل بمرتب ادمي...يعني لغات و كورسات هندسيه و تدريبات و كل دا عشان اخدو في اماكن محترمه و اتعلم صح ممكن اصرفلي 5 او 6 الاف جنيه في السنه و برضو ابقي مطالب بالمزيد من الكورسات لو عاوز ابقي احسن..


  5. #235

    الصورة الرمزية ahmed88hassan

    رقم العضوية : 53529

    تاريخ التسجيل : 21Nov2009

    المشاركات : 1,225

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ahmed88hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا متضايق منها بس مش معني كده اني انكر فضلها عليا



  6. #236

    الصورة الرمزية x512

    رقم العضوية : 71995

    تاريخ التسجيل : 31May2010

    المشاركات : 545

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo-mansora

    السيارة: none

    السيارة[2]: toyota crolla

    الحالة : x512 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الحاجة اللى تساوى هى العمل اللى الواحد بيعمله فى دنيته و اللى هياخده معاه الى الآخرة و أكيد مش من ضمن الأعمال دى هى حب مصر ؟؟؟؟؟.
    كلام حضرتك مش صحيح لان الدين زي ما نهانا عن التعصب القبلي امرنا بالدفاع عن العرض و الشرف و المال و الاهل و اللي يموت و هو بيدافع عن دول فهو شهيد و اعتقد ان دول هما الوطن ولو حصل حرب مثلا و هربت من ارض المعركه اكيد ربنا هيحاسبك علي تركك لارضك و عدم دفاعك عنها طالما انت مسلم زي ما مطلوب منك اعلاء كلمه لا اله الا الله محمد رسول الله مطلوب منك تدافع عن ارضك و تحبها .......الرسول و هو خارج من مكه بكي و قال فيما معناه انها احب بقاع الارض الي قلبه ولولا ظلم اهلها لما خرج منها ......يبقي ازاي مش فارقه قضيه الوطن و مصر زي ليبيا زي الكويت زي الصومال؟؟؟؟


  7. #237

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اعتبروا المصرية اللى فى الاغنية هى بلدنا مصر
    YouTube - ‫ط§ظ„ظ…طµط±ظٹظ‡ ظٹط§ ط§ظ‡ط¨ظ„‬‎

    أحمد محمد صبرى
    يا رب تفهم يا تتح
    ماشى فى نور الله بدعى و اقول .... يا رب


  8. #238

    الصورة الرمزية SunSet

    رقم العضوية : 60039

    تاريخ التسجيل : 25Jan2010

    المشاركات : 1,173

    النوع : انثى

    الاقامة : ِِSomewhere

    السيارة: الله المستعان

    السيارة[2]: Suzuki Maruti

    دراجة بخارية: Nil

    الحالة : SunSet غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


    أنا عن نفسى كانسان مسلم و مؤمن بالله - سبحانه و تعالى - حليت مشكلة الوطن دى حلا سهل و جدرى بالنسبة لى أنا مش بالنسبة لأى حد تانى و كل واحد حر مع نفسه.

    أن الله سبحانه و تعالى خلق الناس على سطح الأرض باختلاف أشكالهم و جنسياتهم و ألوانهم و أن كل هؤلاء الناس ينقسمون الى قسمين لا ثالث لهم, اما أناس يؤمنون بالله سبحانه و تعالى و هم بصرف النظر عن مكانهم و جنسهم و أرضهم و ألوانهم و أشكالهم و جنسياتهم, فهم - ان شاء الله - سوف يدخلون الجنة بدرجات متفاوتة , كل على حسب عمله و أن الله سبحانه و تعالى يوم الحساب لن ينظر الى الشخص المؤمن, ما ادا كان مصرى أو كويتى أو ماليزى أو أمريكى أو سعودى الى آخره........, هده الأمور لن تساوى شئ عند رب العالمين سبحانه و تعالى يوم القيامة و يوم الحساب.

    القسم الآخر و هم الناس الدين لا يؤمنون بالله سبحانه و تعالى و لا يعتقدون أن الله سبحانه و تعالى هو الاله الواحد الوحيد - تعالى الله علوا كبيرا عما يقولون - و هؤلاء سوف يكون مصيرهم الى النار و العياد بالله, و أيضا بصرف النظر عما ادا كان هدا الشخص مصرى أو يابانى أو كويتى أو قطرى أو صينى أو أمريكى أو روسى و الى آخره............

    و بالتالى , لأننى أرجو من الله سبحانه و تعالى أن يحسن ختامى فى هده الدنيا حتى يكون مصيرى الى الجنة و ليس الى النار, فأنا أرى لشخصى أنا و لا ألزم أحد غيرى بدلك, أننى يجب أن آمن بالله سبحانه و تعالى و أن ألتزم بأوامره و نواهيه بقدر ما أستطيع و أن لا أضيع أى ثانية من وقتى فى الحرب و الجدال و الكلام عن أن مصر هى وطنى و أن مصر هى شئ مقدس لا يجب المساس به و أن الموت فى سبيل مصر هو شهادة لأن الشهادة تنال بالموت فى سبيل الله و فى سبيل اعلاء كلمة الله و فى سبيل نشر دين الله و ليس بالموت فى سبيل الوطن؟؟؟؟؟.

    كلمة الوطن و التعصب للأوطان الاقليمية كمصر و ليبيا و الكويت و السعودية و ما الى دلك, و أن يتعصب المصريون لمصر و أن يتعصب الليبيون لليبيا و يتعصب الكويتيون للكويت - اللى لما حصل الغزو العراقى, كل واحد ركب عربيته و جرى - , كل هدا, أنا اعتبره أمور مما قال عنها الرسول - صلى الله عليه و سلم - دعوها فانها منتنة و كان يقصد بيها القبلية المنتنة, و هى التى وضعها الاستعمار الأجنبى مند أن جاء الى البلاد العربية فى اواخر القرن التاسع عشر و حرص على أن تظل بعد أن ترك هده البلاد و عاد الى دياره حتى تظل هده البلاد فى تقطع و تشرزم و حروب و منافسات و ضغائن, حتى لا يأتى اليوم الدى تتحد فيه و تصبح قوة .

    لو بصينا على التاريخ الحديث نظرة سريعة, سوف نجد أن الاستعمار الأجنبى ترك البلاد العربية ساعة ما ظهر فيها البترول و الثروات فى منتصف القرن العشرين تقريبا, هدا فى حد داته تصرف غبى:t_thum1[1]:, بقى هو الاستعمار يسيب البلاد اللى كان مستعمرها أول ما تبدأ تتغنى و يظهر فيها الثروات !!!!

    لأن الاستعمار تركها و هو سايب وراه سياسات و نظم و عملاء و قواعد و قوانين هتجعل هده البلاد لن تقوم لها قائمة و بالفعل, قد كان, و الدليل هو ما وصلنا اليه الان بعد مرور 60 سنة على خروج الاستعمار, و من ضمن هده الأشياء التى تركها الاستعمار فينا ,هى التناحر و الكراهية و الضغينة بين الدول العربية بشكل يندى له الجبين خجلا و اللى هو مش موجود مثلا بين الانجليز و الفرنسيين دلوقتى و لا بين الألمان و الانجليز و لا بين الألمان و الانجليز و لا بين أمريكا و اليابان, ده بالعكس , الدول دى عندما ترى أنه من الصالح لها أن تتحد فانها تنسى كل الماضى و تهدم كل الجواجز و تتحد و تتفق و كأنهم لم يكن بينهم أى شئ فى الماضى .

    و ده رأيى أنا و انا حر فيه .

    شكرا

    مازيراتى
    دلوقتي حد يطلع يقول فككم من الكلام عن العصبيات والغزو وال مش عارف ايه

    مع ان ده كلام في صلب الموضوع

    نحـــن بحاجــة "للخلافـــات" أحيــــانا ، لمعــــرفة ما يخفيـــــه الأخــرون فــي قلوبـــهم ، قد تجــــد مـــــا يجعــلك فــي ذهــــول و حيــــرة ، وقـــــد تجـــد مـــا يجعلـــك تنــزع قبعتــك إحتـــــــرامـــا لــــــه


  9. #239

    الصورة الرمزية د/أحمد ابراهيم

    رقم العضوية : 20668

    تاريخ التسجيل : 30Sep2008

    المشاركات : 503

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: NOT YET

    السيارة[2]: NOT YET

    الحالة : د/أحمد ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة للدول العربية او الاسلامية

    موضوع الجنسية ده كلام فرغ

    لان الاصل اننا كلنا أمة واحدة

    وبالتالى لو الجنسية بتاعتي مكتوب فيها سعودى برده انا مصري

    مجرد ورق وطريقة للتفرقة وتفكيك امة واحدة

    وبالتالى انا هشوف الاصلح ليا في الدين ثم الدنيا

    معنديش مشكلة يكتبوا سعودى علي جواز السفر مقابل اني اعيش بحرية في مكة او المدينة واحافظ على ديني وطاعتى لله

    لاكن لو اي احد في اي زمان او مكان سألني:

    الاجابة معروفة انا من اهل مصر
    ---
    بالمناسبة البسبور المصري شكله غبى


  10. #240

    الصورة الرمزية fadod

    رقم العضوية : 64793

    تاريخ التسجيل : 11Mar2010

    المشاركات : 476

    النوع : ذكر

    الاقامة : Florida,USA

    السيارة: Nissian Pathfinder 2007

    السيارة[2]: Nissian Altima 2005

    دراجة بخارية: no

    الحالة : fadod غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    بصوا هو أنا تابعت كل المشاركات اللي في الموضوع بس حسيت أن فيه ناس سحبت براه ، بنتكلم علي جنسية أجنبية وتنازل عن مصرية ،طبعاً ديه package دين وطباع وأصول وغربه وتقاليد وعيشة مختلفه.مايجيش حد يمسك نقطة وحدة ويتكلم فيها بسهاب شديد وينسي الباقي.داه ميزان شوف أنهي كفة هطب بعد متضيف كل المميزات مقابل العيوب .


    أنا يمكن يكون ليا راي وخاصةً اني أميركي الجنسية و لازلت محتفظ بالمصرية كنوع من العرفان والجميل لمصر فقط لا غير ،يعني من غير ما يكون لي أي مصلحة للإحتفاظ بها حتي مع نزولي لمصر ،يمكن الحاجة الوحيدة هي اني اتعامل باسعار مخفضه في مصر لما أنزل اتفسح المهم يعني هقدر اقولكم علي شعوري الحقيقي .
    أنا مبحترمش أي بلد تطلب منك التنازل عن جنسيتك مقابل جنسيتها ، لو بصيت في اللستة اللي عضو نشرها ، كلها دول عربية أو إفريقية فقيره اللي بتطلب كدة .طبعاً خوفاً علي مراكز الحكم لحسن يحصل إختراق لحركه القمع المركزية اللي الدول ديه بتتبعها. إيه اللي هيخلي أمريكا وأوروبا كلها بتسمح بكدة والسعودية والسودان لأ . يمكن مصر طلعت برا اللستة اللي بتسمح بالإزدواج علشان أسباب مالية بحتة ،ولمساعدة الاقتصاد المنهار علي إستقبال أموال صعبة من الخارج .في المقابل لا يسمح بالتعين في الجيش أو الحكومة لهم،يعني ناخد منكم اللي احنا عايزينه وغورو بعيد عننا


    ثاني مبدأ اللي بيقول إن المصريين برا بيشتغلو عبيد ،الكلام دة صح في الدول العربية الاسلامية ، وغلط تماماً في أوروبا وأمريكا .فيه ناس بتشتغل هنا في أمريكا أشغال متواضعة علشان امكانيتهم كدة و راضيين بكدة ، والدليل اني هنا دكتور ومعنديش كفيل ، وبقبض أعلي فئه مرتب في أمريكا بعد رئيس الجمهورية اوباما .اللي هو مش أعلي مرتب في أمريكا أصلاً .اللي هو أنا مش مواطن درجة ثانية ذي ما ليبيا والسعودية ما بتعمل للي أبوه سعودي وأمه جنسية ثانية. أروح انتخب الرئيس زيي ذي أي مواطن أميركي ولو عايز مقابلة معاه ممكن بردو .
    أضف حاجة عن موضوع العبودية ، هنا مش مسموح بالموضوع داه ،بمعني اني لو لقيت بنت مصرية مستعدة تيجي تشتغل في أمريكا عندي خدامه ب-3000 جنيه الشهر وداه يمكن حلم بنات غلابة كتير .أمريكا نفسها مش هتوافق، عارفين ليه ،لأن أقل أجر في أمريكا هو 10$ الساعة وساعات شغلها 8 ساعات بس في إليوم وأكتر من كدة الساعة ب-20 $ وماينفعش تعمل أكتر من 30 ساعة إضافي في الأسبوع حتي لو هي راضية.يعني في الإسبوع تعمل حوالي 1000$ في الشهر 4000$ يعني أكتر من 22000 جنيه مصري دة بلاضافة لمصاريفها وتذاكرها وتأمين طبي كمان . يعني لما أوروبا وأمريكا يخافوا علي بنات بلدي الغلابة مش البنات ولد الناس أكتر من مصر والدول العربية يبقي لسة فيه حد بيقول إن أمريكا وأوروبا وحشين و-.، و،، بالعكس دول خيرهم علينا واللي ينكر كدة يبقي* * * * * *
    لما البنات يروحو السعودية عند شوية رعاة أغنام حفاه ، ولا بلاش بنات نتكلم علي دكاترة ومهندسين شغالين بالسخره وعندهم نظام كفيل هل ديه دول الواحد يفكر حتي يروحها زيارة مش إقامة ، لا و في الاخر إيه مش بيسمحو انك تتجنس عندهم ولو سمحو لازم تسقط جنسيتك الاصلية ،شايفين فرق المعاملة
    حكاية حصلت مع بنت عمي ،مش ذي ماناس بتحكي عن إبن خال عم صاحب صاحبه، كانت عايشة في الإمارات بجنسيتها المصريه ،مرتب زبالة ،بتدفع نصه إيجار والباقي يدوبك أكل وشرب ،والإسم غربة و-16 ساعة شغل في إليوم.قعدت وراها زن لغاية ما قدمت علي الإقامة في أمريكا وأخدت الجنسية، ولقينا مدير الشركة اللي عمرها مشفتو بيكلمها في أمريكا وعرض مرتب 3 أضعاف اللي كانت بتخدو ومميزات سكن وعربية مكنتش تحلم بيهم. طيب ما البنادم هو البنادم اللي كان شغال عنده من شهر ولا اتنين ،اللي جد الجنسية والباسبور الازرق



    اللي بيقول إن التعليم والمعيشة غاليه ، داه صح بس لما يبقي عليك 150,000 $ مصاريف تعليم وبتعمل 160,000$ في السنة مش هيبقي كتير خالص،مش عايز حد يقولي إن مش كل الامريكان بيعملو 160,000 ودة صحيح لان اللي بيعمل كده مبيكنش عليه 150,000 مصاريف. أنا بتكلم عن نفسي .المحاسبين بيعملو 90.000 وبيكون عليهم مصاريف تعليم 40,000-50,000

    ، لما تبقي الفرخة ب-1.5$ وكرتونة البيض ب-2 $ وكيلو اللحمة ب-3 $ والعربية ال-4x4 أميركاني أو ياباني علي الزيرو ب-15,000 $ يبقي داه بردو مش غالي لما يبقي ليك رعاية وتأمين صحي ،وبسبور يخليك تدخل أي دولة في العالم بكل الاحترام يبقي الموضوع جايب همه أوي


    لما نيجي للناحية الدينية علشان فيه ناس هنا تهمها الموضوع داه ،هتعرف تصلي وتمارسه كل شعائرك الدينية مسيحي ،مسلم أو حتي بوذي أكتر من مصر .وداه لانهم فصلين الدين عن الدولة،يعني لو بصينا هنلاقي الاغلبية مسيحيين كاثوليك ،بس التشريع مبيقلش إن المسيحية هي المذهب الرئيسي للتشريع.مفيش أمن هيقفل المساجد بعد التراويح ويحقق مع اللي بيصلي الفجر و يمارس أي ضغوط علي الأئمة، مفيش مسلمين هيقتلو مسيحين بعد صلاه العيد ولا يقولك موافقة رئيس الجمهورية علشان نبني كنيسة . مفيش أمن هيقف قدام معبد يهودي يحرسه ولا يأمن أفواج يهود بيمارس شعائرهم في سلام . مفيش بهايئين هيولعو فيهم وفي بيوتهم علشان دينهم مش دين سماوي. كل واحد وص علي نفسه والحساب داه شغل ربنا بعد ما كل واحد يموت..


    وكفاية باقي علشان أنا تعبت من الكلام




    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
    برجاء الانتباه لعدم خروج الحديث عن الشكل المناسب
    تلقيت تحذير للمخالفة

    مشرف عام 3



 
صفحة 24 من 72 الأولىالأولى ... 14 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 34 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. متنااااااااازل عن الجنسية المصرية
    بواسطة khaloooda في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 44
    آخر مشاركة: 31-03-2012, 01:23 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2