بشكرك على مجهودك الكبير والحقيقة رغم إختلافي إلا إن القرآءة كانت ماتعة جدا
تمام ... كدا وضح تعريفك تماما
لكن
التعريف يؤخذ من أهله مش منظور أي حد تاني
العلمانية "فصل الدين عن الدولة فصلاً مطلقاً"
هل دا بيتعارض مع المثال اللي ذكرته في فرنسا أو تركيا قديما ؟
لا طبعا
هل دا بيفتح المجال عشان تكون دولة علمانية وفي نفس الوقت دولة ديكتاتورية
آه طبعا , دا ممكن تكون أشد من ديكتاتورية الدولة الدينية كمان
وعشان كدا الأنظمة الحديثة بيكون نظام علماني
1- "فصل الدين عن السياسة"
ودا مش كرها في الدين
دا عشان يكون فيه سقف يجمع كل الأديان والتيارات تحته بدون خلافات ونزاعات دينية أو مذهبية
2- "ديمقراطية"
وهنا بقى عشان يكون فيه أسس لإختيار تيار بتوافق شعبي كامل ودا برضو سقف بيوفر التوافق والرضى للجميع وبيشمل الحريات عموما
هل فرنسا دولة ديكتاتورية ؟
لا طبعا , الحجاب مش ممنوع , النقاب ممنوع لأسباب أمنية
هل تركيا أتاتورك دولة ديكتاتورية ؟
نعم لإنها دولة عسكرية كانت علمانية كانت إسلامية أكيد طالما مش مدنية هتكون ديكتاتورية
بس أنا هنا عندي سؤال ... وخصوصا في حتة الحجاب ... حضرتك كنت فاكر إن الحجاب ممنوع وإعتبرت دا بيخلي الدولة ديكتاتورية
فهل الدولة الدينية هتكون دولة ديكتاتورية لو تدخلت في حياة المواطنين الشخصية في نظرك ؟
هل التيار الإسلامي ممكن يصعد في ظل نظام بهذا الشكل ؟
نعم بكل تأكيد , لكن بشرط لا ينطق بإسم الدين مطلقا لكن عند وصوله للحكم يستطيع تغيير بعض القوانين مثلا تجريم التعري تشديد عقوبات الزنا
وأكبر مثال عندك الحزب الجمهوري في أمريكا , حزب يميني نقدر نقول متطرف عندهم قوانين كتير مستمدة من معتقداتهم زي منع الإجهاض مثلا
المؤسسات الكنسية التبشيرية بتقوم بنشر الدين المسيحي وبدعم قوي من الدولة
و رغم إن المناهج التعليمية التابعة للحكومة مادية مفهاش أي ذكر للدين , لكن فيه مدارس بتختار إنها تدرس مناهج خاصة وبيسمحلها النشاط بكامل حريتها ودا مطبق في بريطانيا
إيه المشكلة إنك تكون دولة علمانية وتنهي كل الخلافات وخصوصا فيه غيرك سلك الطريق دا ونجح
وخصوصا تاني إن تاريخ الخلافة اللي عايز تعمله دلوقتي لم يستقر وسقط وإنتهى بالمجازر والسفك ومكنش فيه أي حريات ودا تكرر مرة وإتنين وتلاتة
تاريخ الخلافة أنا عندي إستفاهمات كبيرة جدا متعلقة بيه
عمر رضي الله عنه حكم 10 سنوات ومات بالطعن
عثمان بن عفان رضي الله عنه حكم 12 سنة ومات بالسيوف
علي بني أبي طالب رضي الله عنه حكم 5 سنوات ومات بالسيف
عمر أبن عبد العزيز رضي الله عنه حكم لمدة سنتين و مات بالسم
ونشأت الدولة الأموية بعد فتنة عظيمة ومجازر بين المسلمين وبعضهم
الدولة الأموية حكمت 91 سنة حكمها 14 خليفة سقطت بشكل وحشي وتم قتل آخر خليفة قتل وحشي هو وعائلته والتمثيل بهم على يد العباسيين
الدولة العباسية استمرت 500 سنة و إنتهت أيضا بشكل وحشي على يد التتار
الخلافة العثمانية استمرت 700 سنة وسقطت في الحرب العالمية وارتكبت المجازر وخلفت نزعات عرقية
دا بخلاف المظاهر في الحياة كان الإسترقاق موجود ومتأصل ولم ينتهي أبدا
والصراعات والمجازر داخل كل حقبة زمنية
أمريكا 238 سنة , 44 رئيس بإنتخابات نزيهة جميعهم ماتوا موتة طبيعية ماعدا 2 تم إغتيالهم
ألا يوجد فرق ؟
وهريحك جدا فيما يخص تساؤولاتك ... العلمانية والديمقراطية أنظمة وجدت حل للتنازع والصراع على الحكم والتنازع والصراع المذهبي
عايز تأسس دولة محترمة مش هينفع تبنيها على نزاعات من النوع دا لإن دي نزاعات بتسبب سقوط الدولة في بحور دم
"سؤال كمان حيث اننا عايزين نتفق على اساسيات
ليه قلتي ان دولنا دكتاتوريات عسكرية فقط لا علاقة لها بالعلمانية , رغم ادعاء بعضها علمانيتها , و في المقابل السعودية و ايران و افغانستان دول بتطبق الشريعة فعلا
دون احتمال انها دول بتدعي ده هي كمان او انها بتطبق مدرسة من الشريعة تتناسب مع الدين اللي هي معتنقاه مثلا ؟
حضرتك حكمتي في النقطتين بطريقة مختلفة , تثبيت القاعدة مطلوب"
السؤال بيتكرر بأكتر من صيغة
قلت كدا للأسباب اللي ذكرتها فوق حتى لو إدعت إنها علمانية وديمقراطية .. إدعاءها لا يجعل منها دولة علمانية أو ديمقراطية
بخصوص السعودية و أفغانستان واليمن دي دول بتحتكم للشريعة الإسلامية اللي إحنا إتفقنا إن محدش متفق على أي شيء واضح فيما يتعلق بيها
يعني حضرتك لما طلبت منك مثال قلتلي دا مثال تعجيزي طيب أنا هقولك من وجهة نظري أي حكم " بيدعي " طالما مفيش تعريف ثابت وواحد زي العلمانية كدا
صح ولا أنا غلطانة ؟
مش تديني تعريف للدولة الإسلامية ثابت ومتفق عليه بإجماع وبعدين نقيس بناء عليه ؟ مش دا اللي سألتك عليه وقلتلي دي طلبات تعجيزية ؟
مهو حضرتك بتقول دول مدعين ومش دول إسلامية لكن كتير غيرك شايف إنها بتطبق شرع الله مع شوية أخطاء بشرية ^^"
أرجو إني أكون وضحت بما يكفي موضوع العلمانية وثبت القاعدة : )
نقطة المعتقد ... الإقتباس اللي حضرتك حطيته متفق بالتفصيل الممل مع إن المعتقد شيء خاص بيك صلاة صوم زكاة حج البيت والشهادتين والإيمان كلها أمور متاحة ليك إيه المشكلة ؟
ومش عارفة أنا لحد دلوقتي إيه الشوية اللي هيسيبهم الإنسان طالما كل اللي ذكرته دا لا يتصادم مع علمانية الدولة ؟
ومثال البقرة برضو دوخني , طالما كانت أي بقرة وخلاص دا ميخليش له دعوة بكلامنا , لإن الموضوع مش وخلاص
حضرتك بتكلمني في إن الواحد لازم يصلي ويصوم ويزكي ويحج ويؤمن بالله والملائكة والكتب والرسل واليوم الآخر والقدر خيره وشره
ودا كله لا يتنافى مع أي شيء وخاص بالإنسان في أي حتة هيعرف يعملهم وفي الدولة العلمانية هتقدر تعمل دا براحتك
فاضل بقى اللي يتنافى ... هو دا سؤالي اللي حضرتك لحد دلوقتي ماجوبتش عليه
"الحقيقة التانية عشان نحدد مثال , لازم نسأل نفسنا , هو احنا عايزين شرع ربنا ده ليه ؟ عشان احنا بنطيع اوامره ؟ ولا عشان نستعمله كوسيلة دنيوية لحل مشاكلنا ؟
لو عشان نطيع اوامره فالامثلة كتير جدا لبشر زينا بالظبط طبقوا حاجات و اجتهدوا و اصابوا في نقط مفترض انها امثلة محترمة و اخطأوا في نقط بفعل بشريتهم مش بفعل المنهج نفسه
لو عايزين وسيلة تخدمنا في الدنيا و شكرا على كده فخلينا علمانيين بقى و خلاص , أخرة ايه وبتاع ايه ؟ :)
"
الكلام دا الحقيقة من أروع مايكون حضرتك معترف جدا إن العلمانية هتحل مشاكلنا الدنيوية بس دا من وجهة نظرك هيغضب ربنا
طيب أنا عايزة أعرف فإيه ؟ لحد دلوقتي إحنا في نقاشنا مش شايفين المعضلة ؟
ثم إني عايزة أعرف حاجة
"اذن فربنا وصاهم انهم يقتلوا بعض ؟
ولا قتلوا بعض بسبب نوازع بشرية ؟
حتى استشهاد حضرتك بأن كلامي عن (حاجات باعتقد ان ربنا موصينا بيها) في غير محله
حضرتك خرجتي عن اساسية الحكم بمكيال واحد و حكمتي بمكيالين"
لا إحنا مش خلاص عرفنا القاعدة للحكم العلماني ؟ عايزين بقى نثبت القاعدة للحكم الإسلامي
هيا ليه العلمانية واضحة أوي كدا والحكم الإسلامي مش واضح ولا ليه أي ملامح ممكن نفهم من خلالها شكل الدولة هيكون إيه ؟
"
الاوروبيين ماشيين على منهج هما شايفينه صح و حضرتك شايفاه صح , قتلوا بعضهم
حضرتك بتقولي عادي مافيهاش مشاكل , مع ان المنهج اللي هما ماشيين عليه و قتلوا بعض حضرتك شايفاه الصح و عايزة تنفذيه
فعادي ان منهج عاملينه بشر و قتلوا بعض نمشي وراه لأنهم بشر لازم بيغلطوا و ما تحبكهاش يا حسين
بس المنهج اللي مفروض انه من عند ربنا و مشيوا وراه بشر قتلوا بعض ما نمشيش وراه لأنه مفروض كامل و حبك هنا براحتك يا حسين :)
"
وحتى الحروب العرب والمسلمين برضو غزو دول كتير وكان فيه مظاهر كتير من اللي بيعملها الغرب
فتاريخ السفك على الناحيتين موجود وكله بأهداف سواء شفتها مشروعة أو شوفتها عدائية لكن الطرف التاني شايف أهدافه برضو مشروعه !
وطبعا كان فيه اضطهاد للسود وعبودية ورق وكمان العرب كانوا بيبعوا الرق ويشتروا فيهم
طالما هنا بشر وهنا بشر يبقى الموضوع متساوي الأوربيين بقى توصلوا لحل بشري مثالي ... ودا الجزء المشرق بعد السفك اللي مروا بيه
ومفيش حلول إعجازية حصلت على مر التاريخ
كله مليان أخطاء بشرية قاتلة اللي بنتكلم عنه إن فيه جزء من البشر توصلوا لحل واتكرر أكتر من مرة ونجح في كل مرة يتكرر فيها
مستنين إيه ؟ فيه حد مشي في الطريق دا ووصل ومشي غيره وصل ومشي غيرهم ووصل
إحنا بقى متمسكين بطريقنا اللي مليان دم وسفك دا ليه
المفضلات